Психолог в ІТ-компанії та інші види психологічної підтримки працівників

blog

На сьогоднішній день в Україні ІТ-індустрія є однією з найпрогресивніших сфер бізнесу, що активно розвивається і запозичує західні моделі як в побудові бізнес-процесів, так і в організації оптимальних умов роботи для своїх людей.

Протягом декількох останніх років в західних компаніях все активніше з’являються тенденції турботи не тільки про фізичне, але також і про ментальне здоров’я працівників. У зв’язку з пандемією, яка в тому числі сприяла підвищенню загального рівня стресу та тривожності, багато ІТ-організацій почали та продовжують впроваджувати нові програми та практики, спрямовані на підтримку психічного здоров’я своїх інженерів. 

Згідно з опитуванням Gartner (2020) число компаній, які розширили існуючі програми з підтримки психічного здоров’я в своїй організації, склало 32%. Серед найбільш популярних практик: впровадження психологічного консультування онлайн, покупка підписок на тематичні додатки, тематичні лекції та воркшопи (наприклад, зі стресостійкості). З початком пандемії в березні 2020 року близько 5% організацій ввели нові програми турботи про психічне здоров’я як негайну реакцію на кризову ситуацію.  

Українські IT-компанії не відстають і також починають слідувати цьому тренду, впроваджуючи практики, спрямовані на поліпшення психічного добробуту в своїх організаціях.

Психологічна підтримка працівників: які існують варіанти для компаній?

Практика співпраці з коучами або організаційними консультантами для команд в період змін для власників бізнесу та HR-менеджерів в Україні є знайомою. Якщо ж мова йде про більш широкі та комплексні задачі, як наприклад перманентна підтримка психічного здоров’я працівників, у компаній може виникнути безліч труднощів і запитань.

Для початку давайте розглянемо, які види психологічної підтримки застосовуються організаціями інших індустрій, а також визначимо, у чому їх переваги та недоліки.

Корпоративний психолог.

Як фахівець, який працює в одній обраній організації, корпоративний психолог зазвичай укладає контракт з компанією, будучи таким чином частиною внутрішньої функції, найчастіше співпрацюючи з HR-департаментом. 

Корпоративний психолог в організації може мати справу з такими процесами: підбір кадрів (складання психологічних портретів кандидатів, оцінка їх відповідності посаді та т.ін.), організація комунікації та допомога у вирішенні конфліктів в колективі. 

Також він може надавати такі послуги:

  • проводити аудит психологічного стану працівників;
  • допомагати вирішувати психологічні запити під час індивідуальних консультацій;
  • консультувати керівників компанії стосовно психологічного клімату в колективі; 
  • брати участь в організації або проводити тематичні тренінги.

Якщо мова йде про IT, то швидше за все різниця для інженерної індустрії буде полягати в тому, що при наданні опції скористатися послугами психолога, важливо дотримуватися високих стандартів конфіденційності. Це продиктовано тим, що IT-фахівці дуже уважні у питаннях надання даних про себе, відповідно наважитися на звернення до психолога вони зможуть при гарантії конфіденційності та анонімності, що часто неможливо організувати при наданні консультаційних послуг штатним терапевтом.

Переваги корпоративного психолога для компанії:

  • Краще розуміння бізнесу, а саме індустрії та її специфіки; 
  • Краще розуміння організаційної культури.

Серед недоліків:

  • Низький рівень довіри та конфіденційності. Як правило, до штатного психолога не поспішають звертатися із запитами про допомогу, що пояснюється страхом бути викритим перед безпосередніми керівниками або топ-менеджерами і людьми з HR, тому послуги психолога можуть не користуватися попитом всередині організації.
  • Адміністративне навантаження на HR-відділ, а саме підбір відповідного психолога, оплата його послуг, адміністрування запису, опрацювання питань і запитів працівників створюють додатковий обсяг роботи для фахівців HR-відділу.
  • Низький рівень якості послуг такого психолога / психотерапевта. В даному випадку мова йде про потенційні складнощі в підборі фахівця, що може бути поясненим відсутністю у HR-функції компетенції вибрати і оцінити професійні якості терапевта. З огляду на низький рівень освітніх інституцій і велику кількість квазі-навчання, вибір корпоративного психолога вимагає тривалої та глибокої оцінки ринку.

Психологічні платформи та професійні сервіси.

Даний вид психологічної допомоги передбачає звернення до зовнішнього провайдера, що буде забезпечувати послуги психологічного консультування або ж психотерапії для організації. Подібні зовнішні сервіси пропонують такі види послуг: консультації психологів, психотерапію, консультування в кризових ситуаціях онлайн або очно. Наприклад, послугами психологічного консультування таких західних сервісів як BetterHelp, InsideOut, Talkspace користуються на умовах передплати як приватні, так і корпоративні клієнти. 

Серед переваг даного виду психологічної допомоги:

  • професійно відібрані психологи / психотерапевти;
  • можливість вибору різних фахівців – консультанти платформи найчастіше мають різну спеціалізацію, досвід і експертність, тому, відповідно, зможуть покрити більший спектр психологічних запитів;
  • більш високий рівень конфіденційності, а отже і довіри між клієнтом і терапевтом;
  • відсутність складнощів адміністрування та передача цієї задачі на сторону підрядника.

Серед мінусів використання платформ: 

  • менший рівень контролю співробітників (користувачів платформи / послуг), оскільки адміністрування забезпечується зовнішнім провайдером. З іншого боку, даний пункт можна віднести до плюсів з точки зору користувачів платформи, оскільки він забезпечує конфіденційність звернень до психолога.

Наступний можливий вид підтримки психічного здоров’я своїх людей – це Employee Assistance Program (EAP).

Це корпоративна програма допомоги співробітникам, яка організована як колл-центр і покликана допомогти в подоланні особистих проблем, які можуть вплинути на фізичне, психічне, емоційне та фінансове благополуччя працівника. 

При зверненні в колл-центр, консультанти EAP зазвичай оцінюють ситуацію, з якою звернулася людина, надають базову підтримку та за необхідності направляють її до більш вузького спеціаліста (counselor – консультанта з певного питання).

Більше про переваги та недоліки EAP читайте в статті “Employee Assistance Program – переваги і недоліки програми” на сторінках нашого блогу.

Тренінги / воркшопи на тему ментального здоров’я (well-being).

Цей варіант – один з найбільш розповсюджених і зрозумілих видів психологічної підтримки працівників, який допомагає сформувати загальні уявлення про психічне здоров’я та навчити людей основним навичкам психологічної самодопомоги. Просвітницькі лекції можуть стати відмінним доповненням до більш комплексного підходу турботи про ментальне здоров’я в організації. 

Серед переваг можна виділити:

  • простоту в організації, оскільки кожна організація має той чи інший досвід організації внутрішніх тренінгів; 
  • великий вибір провайдерів і тематик. 

Недоліки в дечому виходять з переваг – загальні теми лекцій і їх групове проведення можуть не закрити конкретні болі та запити організації. Так, наприклад, після тренінгів багато інструментів забуваються через незастосування їх на практиці, а частина точкових і глибших питань, що виникають в процесі, залишаються без відповідей через брак часу і відсутності індивідуального підходу. 

Як зрозуміти, який вид психологічної підтримки підходить саме вашій компанії?

Замислюючись відносно впровадження програми турботи про психологічний добробут працівників, ми пропонуємо звернути увагу на такі моменти:

  • По-перше, важливо сформулювати цілі та завдання, які повинна вирішувати програма конкретно у вашій організації. Також важливо по можливості інтегрувати програму в частину організаційної стратегії total reward / benefits. Крім того, можливе послідовне або комплексне використання декількох інструментів турботи про ментальне здоров’я працівників – починаючи з воркшопів на тему well-being і поступово впроваджуючи інші сервіси, наприклад, організацію доступу до послуг психологічної допомоги для всіх людей в компанії. 
  • По-друге, можна провести опитування серед співробітників або створити фокус-групу для визначення проблеми, яку потрібно вирішити через програму благополуччя. Це допоможе розставити пріоритети та підібрати відповідний формат роботи. 
  • По-третє, можливе проведення аудиту психічного здоров’я всередині компанії, яке допоможе виявити поточний стан ментального здоров’я працівників і визначити відправну точку, завдяки якій можна вимірювати ефективність впровадження нових політик. 

Корпоративний психолог, сервіси психотерапевтичної підтримки, EAP, воркшопи на теми психологічного добробуту – практичні методи піклування про своїх людей, які активно використовуються різними організаціями і доводять свою ефективність, знижуючи рівні абсентеїзму, презентеізму і одночасно підвищуючи лояльність до компанії. 

Команда Mental Code допоможе розібратися в них детальнише, а також імплементувати в вашій організації той варіант, що буде найбільше задовольняти потреби та запити саме вашої компанії. 

 

Піклуючись про власне психічне здоров’я, ви інвестуєте у своє хороше самопочуття

Запит на додаткову інформацію
svg
Як ви дізналися про нас *обов'язково
Форма підписки на новини
svg
Запланувати зустріч
svg
Як ви дізналися про нас *обов'язково