Employee Assistance Program – переваги та недоліки програми

blog

Що таке Employee Assistance Program (EAP)?

Програма допомоги працівникам (EAP) – це корпоративна програма допомоги співробітникам, яка націлена на подолання особистих проблем, що потенційно можуть вплинути на фізичне, психічне, емоційне або фінансове благополуччя співробітника.

Історія EAP

Ідея EAP зародилася на початку 1930-х років як програма, що працювала з алкоголізмом на робочому місці. У той час, коли пияцтво на роботі було нормою, організації почали помічати значущі наслідки, які воно мало на результативність роботи та продуктивність праці. Починаючи з подій 11 вересня 2001 року, що сталися у Сполучених Штатах Америки, програми EAP дещо видозмінилися: так, спеціалісти з EAP все більше стали залучатися до складання планів допомоги за умови виникнення надзвичайних ситуацій та при розборі подібних інцидентів. Організації зі свого боку також почали фіксувати більше випадків, пов’язаних з виникненням у співробітників посттравматичного стресового розладу (ПТСР), депресій, а також загального підвищеного рівня професійного стресу. Як адаптація та відповідь на потреби організацій з’являється спрямованість програм EAP на психологічну підтримку працівників.

З чим працює EAP сьогодні?

Послуги EAP, як правило, безкоштовні для працівників та членів їх родин. Консультанти EAP зазвичай оцінюють ситуацію, з якою звернулася людина, надають базову підтримку та за необхідності скеровують її до більш вузького спеціаліста (counselor – консультант з певного питання). 

Зазвичай кількість наступних консультацій у профільного спеціаліста є обмеженою. Питання, щодо яких надають підтримку в межах EAP, різняться, але, як правило, охоплюють наступні:

  • Зловживання наркотичними речовинами.
  • Професійний стрес та/або емоційний дистрес.
  • Психологічна допомога у наступних життєвих подіях: народження дитини, розлучення, втрата близької людини, нещасні випадки тощо.
  • Фінансові або не пов’язані з роботою юридичні проблеми.
  • Негаразди в сімейних / особистих стосунках.
  • Проблеми зі здоров’ям. 
  • Непорозуміння в робочих відносинах.
  • Занепокоєння щодо старіння батьків, асистанс в підборі послуг по догляду за похилими людьми.
  • Допомога в організації послуг по догляду за дитиною.

Однак, згідно з численними дослідженнями, що проводилися консультантами та спеціалістами у сфері HR, звернення в служби EAP в середньому становить менше 10%. Наприклад, National Business Group, що базується у Вашингтоні, округ Колумбія, виявила, що медіана використання EAP у 2018 році становила 5,5 %.

Програми EAP все ще залишаються в пакетах бенефітів, незважаючи на їх низьке використання серед працівників, що обумовлено відносно невисокою вартістю послуги. Так, програми EAP в середньому коштують від 75 центів до 1,50 $ на місяць за 1 людину незалежно від частоти користування послугою, хоча більш розширені пакети можуть сягати і 2 $ на місяць за 1 працівника.

Які бенефіти від програм EAP?

Деякі дослідження вказують на те, що програми EAP можуть призвести до низки переваг для організацій, включаючи зниження витрат на медичне обслуговування, зменшення рівня абсентеїзму та презентеїзму (дізнатись більше про ці терміни можна тут),  підвищення загального рівня продуктивності. 

Критики ж цих досліджень ставлять під сумнів наукову обґрунтованість таких висновків, відзначаючи малі розміри вибірки, відсутність експериментальних контрольних груп та стандартизованих підходів.

Однак, прихильники EAP стверджують, що повторюваність позитивних результатів досліджень у різних секторах позначає принаймні деякий позитивний ефект програм, навіть якщо їх найбільш ефективні компоненти не визначені остаточно. 

Незважаючи на відносний позитивний ефект від програм EAP, можна виокремити наступні  основні переваги їх використання:

  • Доступність: цілодобова “гаряча лінія” у містах, в яких знаходяться працівники.
  • Швидка відповідь: перша консультація зі спеціалістом проводиться протягом декількох днів, тож реакція на кризову ситуацію відбувається миттєво.
  • Професіоналізм: як правило, більшість фахівців, що надають послуги в EAP, – кваліфіковані психологи або експерти у поведінці людей.
  • Конфіденційність: роботодавець ніколи не знає, хто користується послугою.
  • Нейтральність території: консультування відбувається в кабінеті психолога (поза організацією).

EAP в Україні

Враховуючи історичну відсутність та лише зростаючий інтерес до проблем ментального здоров’я, програми EAP не представлені в Україні в класичному форматі. 

Водночас на професійному ринку України попит на психологічну та психотерапевтичну підтримку працівників стрімко зростає, що обумовлює необхідність впровадження послуг психолога в організації.

Зростаюча потреба в послугах корпоративного психолога на сьогодні також пояснюється наслідками карантину у зв’язку з пандемією COVID-19, що у тому числі мав вплив на психологічне здоров’я. 

Спираючись на зацікавленість з боку компаній та беручи до уваги потреби людей, які на них працюють, ми створили психотерапевтичну онлайн-платформу Mental Code, що з одного боку може бути визначена як еквівалент ЕАР на українському бізнес-ринку, а з іншого – пропонує організаціям більш “точковий” та якісний сервіс.

Говорячи загалом, Mental Code є онлайн-платформою, що забезпечує якісний сервіс з підбору психологів та психотерапевтів. Водночас компаніям ми пропонуємо більш розширені пакети послуг, що включають впровадження політик та програм піклування про психічне здоров’я працівників на роботі.

В чому відмінність послуг Mental Code від програм EAP?

  • Можливість прямого доступу до кваліфікованих фахівців: за наявності проблеми працівник напряму та конфіденційно звертається до обраного психолога онлайн, використовуючи зручну систему бронювання на сайті. Забронювати сесію можна самостійно у будь-який час тут: https://mentalcode.com.ua/booking/.
  • Гарантування якості послуг: ми провели якісний відбір консультантів, психотерапевтів та психіатрів на основі наступних параметрів: наявність профільної вищої освіти, сертифікація в акредитованому психотерапевтичному методі, досвід роботи.
  • Відеозв’язок на противагу телефонній розмові: сесії з терапевтами Mental Code відбуваються у форматі відео-зв’язку, що є аналогом приватної бесіди зі спеціалістом. Такий формат є більш зручним та ефективним для клієнта, аніж телефонна розмова, оскільки дозволяє створити довірливу атмосферу завдяки живому контакту віч-на-віч.
  • Онлайн-бесіда на противагу відвідуванню стороннього спеціаліста у режимі офлайн: рішення на користь консультування або терапії – досить приватне питання, що може додатково викликати психологічний дискомфорт. Наважитися на консультацію психолога онлайн в межах свого особистого простору (наприклад, вдома) – значно простіше для людини, ніж піти до спеціаліста, що веде прийом з кабінету.
  • Тривалість консультації: тривалість однієї сесії з терапевтом Mental Code складає 50 хвилин, що є достатнім для розкриття запиту клієнта, обговорення проблеми та вирішення принаймні її частини. Для порівняння, тривалість первинної розмови із фахівцем ЕАР складає в середньому 25 хвилин.
  • Кількість сесій: кількість консультацій зі спеціалістом Mental Code передбачена пакетом послуг, що його обрала для себе організація, однак не обмежена: за бажанням працівник може продовжити довгострокову терапію із обраним терапевтом нашої платформи, сплачуючи за послуги самостійно.

***

У разі виникнення питань стосовно впровадження послуг Mental Code у вашій компанії звертайтеся за консультацією у зручний для вас спосіб.

Піклуючись про власне психічне здоров’я, ви інвестуєте у своє хороше самопочуття

Запит на додаткову інформацію
svg
Як ви дізналися про нас *обов'язково
Форма підписки на новини
svg
Запланувати зустріч
svg
Як ви дізналися про нас *обов'язково